albert-einsteinMijn blog: “Het Nieuwe Organiseren 8.0: Als je het begrijpt dan snap je het niet...” riep een belangrijke vraag op (met dank aan Martijn Kegler en Sandra Njio-Simpson), een vraag die onbeantwoord denk ik blokkerend is voor de transitie van conventioneel naar nieuw organiseren: “Hoe krijg ik brood op de plank met open source?”

Onderstaand het verhaal van Jasmijn (maar dat had net zo goed Apple, Microsoft of jouw bedrijf kunnen zijn) dat ik als metafoor gebruik voor één van de mogelijkheden om brood op de plank te krijgen.

Maak kennis met Jasmijn...

"Jasmijn heeft een talent: zij is als geen ander in staat om de gebaande paden te verlaten en nieuwe wegen te zoeken / vinden.
Jasmijn heeft een nieuwe weg gevonden, een weg waarmee mensen die dagdagelijks 2 uur reistijd hebben van hun woonplaats naar hun werk 1 uur kunnen inkorten!
Jasmijn haar zoektochten kosten haar tijd, tijd die ze dan zelf niet kan werken en tijd die ze niet betaald krijgt: ze heeft dit er graag voor over, maar het zou nog fijner zijn als ze hier haar brood mee zou kunnen verdienen.

Jasmijn staat voor een dilemma: dat wat ze leuk vindt en waar ze goed in is (haar talent: zoeken en vinden van nieuwe wegen) moet ze op een lager pitje zetten omdat ze met een betaalde baan aan de slag moet: er moet brood op de plank komen!

Hoe kan Jasmijn geld verdienen met haar talent? De verkorte route die ze heeft gevonden die is geld waard; ze zou deze dus kunnen 'patenteren' en tolpoortjes neer kunnen zetten (licenties). Dat zou geld gaan opbrengen. Maar krijgt ze daarmee dan wel de mogelijkheden om met haar talent bezig te zijn, of zal dit snel vervallen in tol heffen, toezien dat niemand stiekem over het hek springt... en hoe nu als iemand anders een nog kortere weg vindt, wat dan?

De uitdaging is dat mensen en bedrijven best bereid zijn om voor iets te betalen dat voor hun waarde heeft, echter zullen ze altijd blijven zoeken naar betere en goedkopere alternatieven.

Jasmijn kan haar gevonden kortere weg ook 'open sourcen': maak er maar gebruik van, ga zelf van de gebaande paden af en als je weer een efficiëntere route vindt deel die dan met ons. Jasmijn ziet hoe andere mensen gepassioneerd zoeken naar kortere wegen en leert daar heel veel van: ze wordt nog beter in wat ze zo graag doet! Doordat ze dit doet gaan heel veel mensen en bedrijven gebruik maken van haar korte route: ze wordt dus in korte tijd erg bekend. De bedrijven waarderen de kortere route, maar ze waarderen het nog meer dat Jasmijn deze route heeft gevonden!

Jasmijn komt tot het inzicht dat niet dat wat ze gevonden heeft waarde heeft (anders dan tijdelijk) maar dat haar talent (zoeken en vinden van nieuwe wegen) de waarde is waar bedrijven graag voor betalen: zij is nu inzetbaar (tegen betaling) voor het zoeken en vinden van nieuwe wegen voor bedrijven en verdient haar boterham dus met haar talent.”

Geld verdienen met open source?

Laat het duidelijk zijn: je verdient mijns inziens geen geld met open source maar je verdiend geld met je talent: met het toevoegen van waarde. In het geval van Jasmijn is talent het zoeken en vinden van nieuwe wegen: ze excelleert hierin omdat dit hetgeen is waar ze het liefst de hele dag mee bezig is: geld verdienen is (helaas) noodzakelijk maar niet primair haar doel. Jasmijn doet wat ze leuk vind en waar ze goed in is en krijgt er nota bene ook nog voor betaald.... 'open source' heeft haar talent aan de wereld laten zien: ze verdient er dus niet haar geld mee, maar ze verdient er haar geld door!

Het gaat dus om talent?

Ook organisatie hebben net als Jasmijn een talent, hebben iets waar de mensen in de organisatie graag hun bed voor uitkomen, hun bijdrage aan leveren: iets waarvoor klanten graag willen betalen omdat het waarde toevoegt.
Ook bedrijven staan voor het dilemma van Jasmijn: ons talent is b.v. innoveren, maar doordat ik mijn producten patenteer en andere bedrijven mee willen liften op mijn succes zijn we al lang niet meer aan het innoveren maar gaat te veel van onze aandacht van de klant naar de 'concurrent'... naar het voeren van rechtszaken... kosten waar de klant niet voor wil betalen en waardoor de klant dus gaat kijken of het niet goedkoper of anders kan...

Talent dus!

En jullie, wat is jullie talent? Wat is het talent van jullie organisatie? Hoe zetten jullie je talent in om waarde toe te voegen?
Wees eens eerlijk: doe jij nog de dingen waar je talent voor hebt? Is jouw organisatie nog bezig waar het ooit allemaal mee begonnen is?

Interessant?

Sharing = Caring ㋛

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om Contact op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!