Click to load the embedded media...

Gabriele Diamanti: Eliodomestico

Het zal jullie niet ontgaan zijn, maar ik ben fervent 'aanhanger' en beoefenaar van open source.
Een voorbeeld van open source is Linux: inmiddels het meest gebruikte besturingssysteem voor computers, tablets, telefoons ter wereld! Mensen vragen mij wel eens wat open source is en ik merk dat ik dan aangewakkerd wordt om een gloedvol betoog te houden. De benaming open source komt voort uit de software wereld maar het is meer dan dat en niet gelimiteerd aan software: het is een manier van doen, een manier van zelf-organisatie.

Nieuw of oud?

Volgens mij gaat het bij open source niet om de organisatie, het gaat niet om leiderschap, het gaat niet over rangen en standen, het gaat niet over een visie, het gaat niet over winst maken.
Maar waar gaat het dan wel over? Tja, dat is voor iedereen anders. Voor mij gaat het over vrijheid: vrije toetreding maar ook vrije uittreding. Het gaat over eigendom, of wel het ontbreken ervan: wat je samen maakt is van iedereen. Het gaat over volgerschap: niet de leider is belangrijk maar de volgers en hun wil om bij te dragen. Maar het gaat ook over zingeving, waarde toevoegen en de ander.
Is 'open source'-doen nieuw? Nou volgens mij niet, deze manier van doen gaat terug naar de tijd dat we met z'n allen nog over de prairie liepen te jagen en we ten volle beseften dat we zonder de ander geen overlevingskansen hadden.

Voordelen?

Waar open source gemeenschappen zich in onderscheiden ten opzichte van de huidige organisaties is voor mij vertrouwen, positiviteit en het gericht zijn op de ander'.

Vertrouwen

Conventioneel: Stel jij hebt een fantastisch idee waarvan jij denkt dat de wereld beter wordt. Niet alleen wordt de wereld er beter van, maar jij kunt er ook nog je geld mee verdienen: jij hebt namelijk iets in handen dat waar een behoefte voor te creëren valt en wat een ander niet heeft. Zaak dus om te zorgen dat je een patent aanvraagt en dat je in het geheim hieraan werkt om vervolgens ermee op de markt te komen en zo snel als mogelijk een groot deel van de markt 'van jou' te maken.

Open source: jij hebt een idee waarvan jij denkt dat de wereld beter wordt. Jij begrijpt dat wil je dit idee ten volste inzetten om zoveel mogelijk impact te hebben jij de limiterende factor bent als je alleen probeert: jij maakt je idee open en vraagt aan mensen om bij te dragen en het idee te verbeteren: alle verbeteringen zijn voor iedereen beschikbaar en daarop kunnen anderen weer bijdragen. Het gaat jou niet om veel geld verdienen, het gaat jou om het verbeteren van de wereld: jij hebt vertrouwen in de gemeenschap dat ze jouw idee verbeteren en laten groeien en ten volste inzetten ten behoeve van de gebruikers.

Positiviteit

Conventioneel: jouw idee is inmiddels een product geworden en nu is het zaak om de concurrenten voor te blijven en zoveel mogelijk markt te pakken. Andere producenten die jouw product 'kopiëren'  worden hard aangepakt middels rechtszaken, vervelend om te doen maar wel broodnodig! Je bent allang niet meer bezig met het verbeteren van de wereld, je focus verschuift naar andere zaken....

Open source: 'jouw' idee is inmiddels een product geworden het is beter en waardevoller voor de wereld geworden dan je ooit had kunnen dromen: er hebben heel veel mensen aan mee gewerkt die allemaal hun beste aanvullingen hebben aangedragen en gedeeld. Het product is niet meer van jou, maar daadwerkelijk van de gebruikers, 'concurrenten' uit de conventionele wereld die zijn er eigenlijk niet: hoe graag zij ook jouw product zouden willen overnemen om er hun voordeel mee te doen.

Gericht op de ander

Conventioneel: als puntje bij paaltje komt dan gaat het om jou, om jouw bedrijf. Klanten zijn belangrijk omdat die een bijdrage hieraan leveren: het is dus zaak om klanten te binden, 'afhankelijk' te maken van jouw product zodat het moeilijk wordt om over te stappen. Jouw focus is dus gericht op de andere ten behoeve van jou: en dus op jezelf.

Open source: zonder klanten heeft jouw product geen bestaansrecht: en dat is goed, als er geen behoefte aan is, dan ga je wat anders doen. Iedereen kan jouw product maken, en dat is goed: hoe meer van deze producten er komen hoe beter de wereld erdoor wordt. Doordat iedereen jouw product kan maken is er maar 1 manier waarop jij je kunt onderscheiden in de markt, een manier waardoor klanten voor jou kiezen en niet voor de ander: dat is de toegevoegde waarde die jij aan het product levert. Dat is niet toegevoegde waarde voor jou, maar toegevoegde waarde voor de klant!

Het gaat dus niet om jou, het gaat daadwerkelijk om de ander.

Zijn we er klaar voor?

Hoe zou de wereld eruit zien als de farmaceutische industrie 'open source' zou worden?
Hoe zou de wereld eruit zien als Microsoft of Apple 'open source' zouden worden?
Hoe zou de wereld eruit zien als de overheid 'open source' zou worden?
Hoe zou de wereld eruitzien als jij jouw idee / product 'open source' zou maken?

Het nieuwe organiseren is er volgens mij dus al heel lang, maar om het te be-grijpen zullen we eerst moeten loslaten... letterlijk

Wat zijn volgens jullie belemmeringen waarom we er nog niet klaar voor denken te zijn?

Interessant?

Sharing = Caring ㋛

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om Contact op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!