dino-bedrijfIn een opleiding had ik het genoegen om een inspirerende lezing van Paul de Blot bij te wonen. Hij vertelde dat als hij een gratis lezing deed in de sportkantine hij niemand in de zaal had, terwijl als hij dezelfde lezing deed bij Universiteit Nyenrode voor € 1.000,- per persoon, hij mensen moest teleurstellen omdat het dan binnen no-time uitverkocht was.

In het gesprek dat ik daarna had met Paul, probeerde ik te doorgronden wat daaraan nou ten grondslag lag. Waarom is status, positie en macht zo belangrijk voor sommige mensen? En belangrijker: hoe zouden we dat kunnen keren?

Paul sprak daarop de voor mij legendarische woorden:

¨moet je nog investeren in dinosaurussen als je weet dat ze op korte termijn uitsterven?”

Dino-bedrijven

Vandaag  (26 november 2014) las ik op nu.nl een artikel over wat ik zie als voorbeeld van wat ik noem 'dino-bedrijven':  bedrijven die inmiddels zo groot zijn geworden dat ze een eco-systeem op zich zijn geworden (to-big-to-fail). Bedrijven die op de rand van uitsterven staan, maar dat niet in de gaten hebben omdat ze veel te veel gericht zijn op het in stand houden van wat ze vandaag hebben in plaats van te ontwikkelen van wat er morgen nodig is...

Uit het artikel (DNB verwacht halvering van markt voor levensverzekeringen):

De grootste Nederlandse levensverzekeraars hebben bij DNB een plan van aanpak moeten inleveren waarin ze aangeven hoe ze denken toekomstbestendig te blijven. ''Traditionele winstbronnen drogen op en kostenbesparingen zijn hard nodig'', stelt de toezichthouder.
''Het gevoel van urgentie van deze ontwikkeling is echter nog niet overal doorgedrongen'', aldus de toezichthouder. DNB is nu met de sector in gesprek over het thema.

Komt de volgende vraag boven drijven: moeten we hier nog veel tijd en energie in steken, of kunnen we deze energie beter besteden aan nieuwe en innovatieve bedrijven. Door daar producten en diensten af te nemen? Door daar onze aandacht aan te geven?

De rol van Social Media en community's

Ik ben ervan overtuigd dat door de komst van o.a. Social Media en online community's de mensen wereldwijd meer en laagdrempeliger verbonden zijn dan ze ooit zijn geweest. Door die verbinding zien mensen dat zaken ook anders kunnen en ontstaat een diep verlangen daar naar (sense of longing). De 'dinosaurussen' proberen echter vast te houden aan wat was en zetten vol in op een sense of urgency (oud managementdenken), als dat niet blijkt te werken dan blokkeren ze de toegang tot deze Social Media. Recente ervaringen laten zien dat dit niet en zelfs averechts werkt: complete regeringen vallen om en verdwijnen. Chaos blijft over...

De gewetensvraag

Maar met het uitsterven van dino-bedrijven worden ook veel mensen geraakt; wordt zelfs mogelijk de maatschappij (tijdelijk) ontwricht. Dat kun je natuurlijk niet zomaar laten gebeuren, of wel?
Met iedere actie die je neemt gericht op het in stand houden van deze dino-bedrijven wordt je dus ook onderdeel van het in stand houden van het probleem...
Of moet je loslaten en deze bedrijven mogelijk* laten uitsterven, erop vertrouwende dat door de ruimte die dan ontstaat nieuwe bedrijven het licht gaan zien? Zijn het niet juist die bedrijven waar je je energie op zou moeten focussen? Op die manier wordt je onderdeel van de oplossing en als de dino-bedrijven uitsterven zal dit zonder al te veel chaos vergezeld gaan: de betere alternatieven zijn er namelijk dan al.

*) Mogelijk uitsterven? Ja, ook nu heeft de krokodil nog een plek en toegevoegde waarde op onze wereld.

Let it go...

Ik kan het in ieder geval nog niet loslaten, om die reden heb ik een 'Leiderschap inspiratie sessie' ontwikkeld. Niet gratis uiteraard, want dan komt er waarschijnlijk niemand :)
Heb jij het idee dat je bij een dino-bedrijf werkt? Voel jij je als een roepende in de woestijn, maar kun je het nog niet opgeven? Neem dan eens contact op, wellicht dat een 'Leiderschap Inspiratie sessie' voor jouw bedrijf een leuke aanleiding is om het er eens op een andere manier over te hebben.

Interessant?

Sharing = Caring ㋛

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om Contact op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!