dilbert-no-bonusEen tijdje geleden las ik in het MT (magazine) een artikel met als titel "Graaien is niet groeien". Het artikel beschrijft een interview met Henri Mintzberg tijdens een van zijn workshops / seminars hier in Nederland.

Een aantal zaken uit het artikel blijven bij mij resoneren, niet alleen de rode draad van het artikel, waarin hij zich 'druk' maakt over bonussen binnen het bedrijfsleven maar met name een aantal uitspraken die voor mijn gevoel erg in lijn liggen met het gedachtengoed van Lerende Leiders en Servant Leadership.

Een aantal uitspraken:

Over bonussen en cijfers

"Bonussen verwoesten langzaam ons bedrijfsleven. iemand die vele malen meer verdient in een bedrijf dan de gemiddelde werknemer is bezig het bedrijf kapot te maken: het is puur narcisme. Het straalt precies de verkeerde boodschap uit: 'ik ben een aantal honderd keer meer waard dan jij, gewone werknemer'. Wat denk je dat dat doet met de motivatie van die mensen? Niemand presteerd iets zonder anderen, zeker niet in de top van een bedrijf."

"Sommige bedrijven geven aan dat als ze zulke salarissen niet betalen, ze niet de goede mensen krijgen. Ik draai het liever om: als je zulke salarissen betaald krijg je zeker de verkeerde mensen. Het levert vaak mensen op die die wel weten hoe ze zich naar boven moeten werken, maar die niet weten hoe ze mensen moeten 'engagen', hoe ze een gemeenschap moeten bouwen of hoe ze een bedrijf creatief moeten maken."

"Er wordt teveel gemanaged op de afstandsbediening. Ze noemen het leiderschap maar dat is het niet. Er zijn teveel CEO's die alleen maar sturen op basis van cijfers, zoals ze het ook op hun MBA hebben geleerd. Ze zijn 'disconnected' met hun bedrijf"

Over leiderschap en management

"goed managen leer je niet door in een klaslokaal naar een wijs man te luisteren, maar door de eigen acties te bespiegelen, samen met anderen"

"Je moet zo betrokken zijn, dat je anderen betrokken maakt. Je moet een gemeenschap opbouwen, mensen enthousiasmeren, je moet je druk maken om je producten en je duurzaamheid. Een gemeenschap bouw je door management 'that cares' niet door 'leadership that cures'. We moeten stoppen leiderschap en management van elkaar te onderscheiden. je hebt niets aan leiders die niet managen, of managers die geen richting geven."

"Die goede managers vind je niet door blind optimisme, maar door goed te luisteren. De werkvloer moet in mijn ogen in elk geval een 'significant say' hebben in de benoeming van zijn eigen manager."

"Deze managers beoordeel je niet alleen op basis van cijfers. Managers zijn nooit alleen effectief, alleen combinaties zijn effectief. 'Er is niet zoiets als een slechte echtgenoot, alleen zoiets als een slecht huwelijk'. Er zijn misschien mensen die niet geschikt zijn voor een management functie, maar er zijn aan de andere kant ook geen mensen die geschikt zijn voor élke management functie. Je moet het altijd in de context bekijken. Effectiviteit van de managers moet beoordeeld worden en niet alleen gemeten."
Mindsets

Tot slot nog Mintzberg zijn vijf dynamische 'mindsets'; crusiaal voor het lerend vermogen - en daarmee het succes - van een manager:
#1 Reflectief - Voortdurende persoonlijke bespiegeling en zelfmanagement geven een manager de kans  zaken van alle kanten te bekijken.
#2 Analytisch - De goede manager beslist op basis van acuraat verzamelde data, maar beseft tegelijkertijd de beperkingen van deze data.
#3 Wereldlijk - Goede managers zijn in staat dankzij inzicht in verschillende culturen hun eigen zelfbeeld bij te stellen.
#4 Samenwerkend - Managers moeten verschillende vormen van samenwerking kennen, en hun eigen relatiemanagement kunnen bespiegelen.
#5 Actiegedreven - Managers moeten verandering initiëren en leiden, en tegellijk continuïteit borgen door 'skillfull' people management.

Vragen

Met welke uitspraken kunnen jullie je vinden en met welke absoluut niet?
Als je kijkt naar de mindsets en deze projecteert over je eigen (management / leiderschap) handelen, waar herken je jezelf dan in en welke niet?
Heb jij zelf nog mindsets of overtuigingen die in het bovenstaande lijstje eigenlijk niet mogen ontbreken?

Interessant?

Sharing = Caring ㋛

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om Contact op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!

Een tijdje geleden las ik in het MT (magazine) een artikel met als titel "Graaien is niet groeien". Het artikel beschrijft een interview met Henri Mintzberg tijdens een van zijn workshops / seminars hier in Nederland.

Een aantal zaken uit het artikel blijven bij mij resoneren, niet alleen de rode draad van het artikel, waarin hij zich 'druk' maakt over bonussen binnen het bedrijfsleven maar met name een aantal uitspraken die voor mijn gevoel erg in lijn liggen met het gedachtengoed van lerende leiders en servant leadership.

Een aantal uitspraken:

Over bonussen en cijfers

"Bonussen verwoesten langzaam ons bedrijfsleven. iemand die vele malen meer verdient in een bedrijf dan de gemiddelde werknemer is bezig het bedrijf kapot te maken: het is puur narcisme. Het straalt precies de verkeerde boodschap uit: 'ik ben een aantal honderd keer meer waard dan jij, gewone werknemer'. Wat denk je dat dat doet met de motivatie van die mensen? Niemand presteerd iets zonder anderen, zeker niet in de top van een bedrijf."

"Sommige bedrijven geven aan dat als ze zulke salarissen niet betalen, ze niet de goede mensen krijgen. Ik draai het liever om: als je zulke salarissen betaald krijg je zeker de verkeerde mensen. Het levert vaak mensen op die die wel weten hoe ze zich naar boven moeten werken, maar die niet weten hoe ze mensen moeten 'engagen', hoe ze een gemeenschap moeten bouwen of hoe ze een bedrijf creatief moeten maken."

"Er wordt teveel gemanaged op de afstandsbediening. Ze noemen het leiderschap maar dat is het niet. Er zijn teveel CEO's die alleen maar sturen op basis van cijfers, zoals ze het ook op hun MBA hebben geleerd. Ze zijn 'disconnected' met hun bedrijf"

Over leiderschap en management

"goed managen leer je niet door in een klaslokaal naar een wijs man te luisteren, maar door de eigen acties te bespiegelen, samen met anderen"

"Je moet zo betrokken zijn, dat je anderen betrokken maakt. Je moet een gemeenschap opbouwen, mensen enthousiasmeren, je moet je druk maken om je producten en je duurzaamheid. Een gemeenschap bouw je door management 'that cares' niet door 'leadership that cures'. We moeten stoppen leiderschap en management van elkaar te onderscheiden. je hebt niets aan leiders die niet managen, of managers die geen richting geven."

"Die goede managers vind je niet door blind optimisme, maar door goed te luisteren. De werkvloer moet in mijn ogen in elk geval een 'significant say' hebben in de benoeming van zijn eigen manager."

"Deze managers beoordeel je niet alleen op basis van cijfers. Managers zijn nooit alleen effectief, alleen combinaties zijn effectief. 'Er is niet zoiets als een slechte echtgenoot, alleen zoiets als een slecht huwelijk'. Er zijn misschien mensen die niet geschikt zijn voor een management functie, maar er zijn aan de andere kant ook geen mensen die geschikt zijn voor élke management functie. Je moet het altijd in de context bekijken. Effectiviteit van de managers moet beoordeeld worden en niet alleen gemeten."

Mindsets

Tot slot nog Mintzberg zijn vijf dynamische 'mindsets'; crusiaal voor het lerend vermogen - en daarmee het succes - van een manager:
#1 Reflectief - Voortdurende persoonlijke bespiegeling en zelfmanagement geven een manager de kans  zaken van alle kanten te bekijken.
#2 Analytisch - De goede manager beslist op basis van acuraat verzamelde data, maar beseft tegelijkertijd de beperkingen van deze data.
#3 Wereldlijk - Goede managers zijn in staat dankzij inzicht in verschillende culturen hun eigen zelfbeeld bij te stellen.
#4 Samenwerkend - Managers moeten verschillende vormen van samenwerking kennen, en hun eigen relatiemanagement kunnen bespiegelen.
#5 Actiegedreven - Managers moeten verandering initiëren en leiden, en tegellijk continuïteit borgen door 'skillfull' people management.

Vragen

Met welke uitspraken kunnen jullie je vinden en met welke absoluut niet?
Als je kijkt naar de mindsets en deze projecteerd over je eigen (management / leiderschap) handelen, waar herken je jezelf dan in en welke niet?
Heb jij zelf nog mindsets of overtuigingen die in het bovenstaande lijstje eigenlijk niet mogen ontbreken?

- See more at: http://www.lerendeleiders.nl/lerendeleiders/anderenleiden/183-mintzberg-over-management-en-leiderschap#sthash.xbj0RqCS.dpuf